Helpt magnesium wel of niet tegen spierkrampen

, , Leave a comment

spierkrampen: helpt magnesium?Hoogstwaarschijnlijk helpt magnesium niet tegen spierkrampen. Eigenlijk weten we niet precies waardoor ze ontstaan. En daarom is ook niet echt duidelijk wat er tegen helpt. Logisch bekeken, lijkt het aannemelijk om magnesium te nemen tegen spierkrampen. Dat onze spiervezels samentrekken en ontspannen, is namelijk nauw verbonden met de interactie tussen de twee mineralen calcium en magnesium. Simpel gezegd, zorgen geladen calciumdeeltjes ervoor dat de spiervezels samentrekken en zich verharden. Magnesium op zijn beurt, helpt de spier weer om te ontspannen. Maar kennelijk ligt het allemaal niet zo eenvoudig.

Nut van magnesium bij krampen twijfelachtig

Ieder van ons heeft er wel eens last van. Sommigen krijgen ze zelfs regelmatig. Spierkrampen! De farmaceutische industrie wil ons wil doen geloven dat magnesium daartegen kan helpen. Maar wetenschappers zijn het daar niet over eens.

Spierkrampen door overbelasting

Spierkrampen gerelateerd aan overbelasting. Het is weliswaar geen verzinsel, maar toch vormen ze een klein mysterie. Magnesiumtekort als oorzaak lijkt minder waarschijnlijk. Reden: magnesium is betrokken bij vele honderden reacties in de stofwisseling. In geval van een tekort, zouden zich direct op meerdere plaatsen problemen moeten manifesteren. En dus niet alleen door spiercontractie bij fysieke inspanning.




Meer aannemelijk als oorzaak voor krampen bij sporters

Algemene overbelasting van spieren, koude, of een verhoogd vochtverlies. Allemaal zaken die eerder als mogelijke oorzaak van spierkrampen verantwoordelijk worden gehouden.  En ook het centrale zenuwstelsel speelt waarschijnlijk een belangrijke rol bij het ontwikkelen van spierkrampen door overbelasting.

Drie hoofdoorzaken voor kramp bij sporters

Bij sporters, met name bij duursporters, komen drie hoofdoorzaken voor kramp naar voren. Maar daar is  magnesiumtekort niet bij:

  • De meest voorkomende oorzaak is een onjuiste voorbereiding en een niet getraind spierstelsel;
  • Op de tweede plaats staat meestal een gebrek aan vocht, uitdroging dus;
  • Onmiddellijk daarna komt natriumtekort. De niet-sportende medemens neemt vaak te veel natrium opneemt. Bij sporters daarentegen wordt vaak een te geringe opname waargenomen. Vooral bij duursporten waarbij we ons uren afbeulen met veel vochtverlies. Dan is extra opname van natrium de juiste remedie tegen mogelijke krampen. En er zijn legio manieren om dat te doen. Het maakt niet zoveel uit hoe dat gebeurt. Via een zouttablet. Met zoute energie-gels. Of door het bijmengen van een beetje zout in het water.




Terugkomend op magnesium

Het aandeel magnesium in lichaamszweet is erg laag in vergelijking met natrium (zout). En magnesium nemen we via onze voeding doorgaans voldoende op. Aan extra inname van magnesium mag eigenlijk alleen een daartoe strekkend bloedbeeld ten grondslag liggen.

Helpt magnesium bij sporters? Nauwelijks onderzocht

Een Duitse consumentenorganisatie onderzocht het effect van magnesium bij:

  • zwangere vrouwen;
  • ouderen;
  • en sporters.

De onderzoekers kwamen tot een ontnuchterende vaststelling. Zorgvuldig uitgevoerde en veelzeggende studies waren schaars. Dit gold vooral bij krampen als gevolg van fysieke belasting. Of magnesium helpt om krampen bij sporters te voorkomen, was nauwelijks bestudeerd.

Extra magnesium kan leiden tot diarree

Trouwens: magnesium werkt op al onze spieren. Dus ook op de darmspieren. Daarom is inname tijdens het sporten al snel contraproductief. Het kan leiden tot diarree.

Helpt magnesium bij nachtelijke beenkrampen  ouderen

Bij ouderen was er sprake van meer en beter onderzoek. Maar een duidelijke conclusie kon ook daar niet worden getrokken. In vier onderzoeken werden ouderen met nachtelijke beenkrampen in twee groepen opgedeeld:

  • de ene groep kreeg magnesium;
  • de andere een placebo.

Na vier weken vergeleken de wetenschappers aantal en intensiteit van de krampen in beide groepen. Maar ze vonden geen duidelijke verschillen. Als ouderen extra magnesium slikken, beschermt hen dat waarschijnlijk niet tegen beenkrampen.

Waar zit magnesium in? Magnesiumrijke voedingsmiddelen

Magnesium zit in tal van voedingsmiddelen. Wie verstandig eet, heeft geen magnesiumtabletten nodig. Bij een normaal voedingspatroon is voldoende magnesium geen probleem. Talrijke voedingsmiddelen voorzien ons van dit belangrijke mineraal. Er zit veel magnesium in:

  • tarwezemelen;
  • pompoen- en zonnebloempitten;
  • noten;
  • havermout;
  • volkoren brood;
  • peulvruchten.

Voeg daarom noten, bonen, zaden en volle granen toe aan je dagelijkse voeding. Dat kan een magnesiumtekort voorkomen. Ook belangrijk: mineraalwater levert ook relatief veel  magnesium.

 

Leave a Reply