Licht verteerbaar eten bij buikpijn

, , Leave a comment

Licht verteerbaar eten bij buikpijnHet merendeel van de mensen die een voedingstherapeut raadplegen, heeft last van de darmen en klaagt over buikpijn. Niets is dan beter om die buik te verwennen met licht verteerbaar eten. Die buik immers, kan men beschouwen als ons tweede brein. Want er bevinden zich in onze buik minstens zoveel zenuwcellen als in ons hoofd. Een gezonde darmflora is daarom van onschatbare waarde beweren voedingstherapeuten.

Met welke darmklachten kampen mensen?

Voedingstherapeuten voorzien mensen van voedingsadviezen. Het gros van de mensen die ze in hun praktijk zien, kampt met darmklachten:

  • een opgeblazen gevoel;
  • winderigheid;
  • vaak of juist helemaal niet het toilet bezoeken;
  • maar ook klachten als vermoeidheid, huidklachten of last van brandend maagzuur;
  • en dan stress niet te vergeten: spanningen gaan vaak gepaard met darmklachten.

Een ernstige ziekte uitsluiten

De darmen zijn van grote invloed op ons welbevinden. Want we eten doorgaans te veel, te vettig en te gehaast. Wie zich daaraan bezondigt, heeft regelmatig buikpijn. Maar voordat je medicijnen gebruikt, moet je het eerst proberen met natuurlijke remedies. Want er zijn voedingsmiddelen die een geïrriteerde maag en darmen kalmeren en de spijsvertering in gang zetten. Uiteraard moeten mensen met darmklachten eerst uitsluiten dat hun ongemakken of klachten verband houden met een ernstige ziekte. Daarvoor moet men bij de dokter zijn. Maar is dat niet het geval, dan kan men veel zelf doen aan maag- of darmklachten.

Licht verteerbaar eten als de buik vaak rommelt

Als de buik vaak rommelt, is licht verteerbaar eten de eerste manier om een ​​geïrriteerde maag of darm te kalmeren. Daaronder verstaat men voedingsmiddelen die ons goed bekomen, mild zijn voor de maag en licht verteerbaar zijn. Lichte kost dus:

  • maar welk voedsel moet op ons bord belanden als we vaak last hebben van maag- en darmklachten?
  • wat is absoluut taboe bij een geïrriteerde maag of diarree?
  • en zijn er licht verteerbare gerechten die ook goed smaken?

Onze darmen verteren warm eten beter

Een voedzame en tegelijk lekkere maaltijd verzinnen voor mensen met een prikkelbare darm is best een uitdaging. Toch biedt een aantal vuistregels houvast. Zo is bekend dat gevoelige darmen warm eten vaak beter verteren. En ook zachte groenten verteren mensen met snel geïrriteerde darmen doorgaans goed. Je kan daarbij denken aan:

  • courgette;
  • gekookte wortel;
  • zoete aardappel;
  • pompoen;
  • avocado;
  • ei;
  • quinoa;
  • en rijst.




Wat is niet toegestaan?

Wie licht verteerbaar wil eten, moet voedsel mijden dat irriteert. De volgende voedingsmiddelen en dranken zijn daarom taboe:

  • melkproducten;
  • vette spijzen;
  • erg koud en erg warm eten;
  • gebraden of sterk gepekelde vleesproducten;
  • groenten die winderigheid veroorzaken zoals peulvruchten: erwten, bonen en linzen;
  • verse volkoren graanproducten;
  • rauwkost;
  • steenvruchten;
  • noten;
  • verse citrusvruchten;
  • gebakken aardappelen, frites;
  • pittige kruiden;
  • alcohol;
  • koffie;
  • koolzuurhoudende dranken.

Lichte kost niet bedoeld als therapie voor ziekten

Lichte kost moet men niet beschouwen als een therapie voor ziekten. Het doel van licht verteerbare voeding is:

  • het  spijsverteringsstelsel ontzien;
  • op die manier de klachten verminderen;
  • het lichaam helpen om weer gezond te worden.

Om dat doel te bereiken staan voornamelijk lichte en goed te verdragen voedingsmiddelen en gerechten op het menu. Maar ze bevatten wel nog steeds zoveel mogelijk vitaminen en voedingsstoffen. Had men het vroeger over een licht verteerbaar maal, dan bedoelde men vooral beschuit, banaan en witbrood. Maar dat is achterhaald. Tegenwoordig is er sprake van een uitgebalanceerde voeding met veel maagvriendelijke groenten.

Lichaam en geest hangen met elkaar samen

Een “nerveuze maag” laat zien hoe sterk de geest ons welbevinden beïnvloedt. Het zogenaamde “buikbrein” is via vele zenuwen verbonden met de grote hersenen. Ze communiceren met elkaar via dezelfde neurotransmitters. Een voorbeeld daarvan is het gelukshormoon seratonine:

  • in de grote hersenen is het betrokken bij de regeling van onze eetlust en onze stemming;
  • in het “buikbrein” daarentegen bij de (pijn)gevoeligheid van maag en darmen.

De consumptie van stimulerende middelen zoals nicotine, alcohol en koffie moet men daarom bij een “nerveuze maag” beperken. Ze kunnen bovendien het maagslijmvlies irriteren. Aan de andere kant is het belangrijk om voldoende tijd te nemen voor de maaltijden. Ook moet men die regelmatig tot zich nemen.

 

Leave a Reply