Middagdutje: slaap je gezond

middagdutjeNiet alleen kleuters doen een middagdutje. Ook mensen in loondienst doen steeds vaker een middagslaapje. Power Napping, zo heet de slaapmethode die behoedt voor een middagdip en de prestaties verbetert. Leer welke andere gezondheidsvoordelen zo’n slaapje heeft. En belangrijker, hoe het werkt.

Middagdutje houdt je uit een dip

Wat in warme streken heel gewoon is, verovert ook onze werkplek: het middagdutje. Het staat ook wel bekend als ‘power napping’, het ‘powerdutje’. In tegenstelling tot de Spaanse siësta duurt dat slapen niet meerdere uren. Hooguit 30 minuten. Een kort slaapje overdag helpt om je lichaam uit een dip te houden na de lunchpauze. Want tussen 13.00 en 15.00 uur daalt de menselijke prestatiecurve snel. Het lichaam heeft immers al zijn energie nodig voor de spijsvertering. Met een middagslaapje tank je nieuwe energie terwijl het bovendien gezond houdt. Maar hoe beïnvloedt het middagdutje onze gezondheid?




Het verhoogt de productiviteit

Een middagdutje heeft niets van doen met luieren. Integendeel, het is bewezen dat een dutje van een half uur productiviteit en alertheid op de werkplek verhoogt. NASA, het Amerikaanse ruimtevaartagentschap, ontdekte dat piloten hun prestaties en alertheid konden verdubbelen door een dutje van 25 minuten. Studies met andere beroepen kwamen tot soortgelijke conclusies.

Het is goed voor het geheugen

Een middagslaapje kan ook een positief effect hebben op het kortetermijngeheugen. Onderzoekers hebben ontdekt dat kleine dutjes het geheugen en het leervermogen verbeteren. Een slaapje van tien minuten volstaat al daarvoor.

Middagdutje versterkt het hart

Een middagdutje geldt ook als gezondheidsslaapje. Het kan het risico op hartaanvallen met 37% verminderen. Onderzoek door Griekse cardiologen wees op een lagere bloeddruk en minder schade aan hart en bloedvaten.

Versterking van het immuunsysteem

Een dutje na de lunch versterkt de afweer van ons lichaam. Want slaap normaliseert de interleukin-6-niveaus die het immuunsysteem ondersteunen.

Het beschermt tegen celschade

Onderzoekers hebben ontdekt dat slaapgebrek onze lichaamscellen kunnen beschadigen. En dan met name in de lever, de longen en de dunne darm. Omdat een middagslaapje een slaaptekort compenseert, beschermt het tegen dergelijke celschade.

Een middagdutje verlaagt de stressbelasting

Door gebrek aan slaap neemt de concentratie van het stresshormoon Noradrenaline met een factor 2,5 toe. Dat verhoogt de hartslag, de bloeddruk en het bloedsuikerniveau. Een middagslaapje daarentegen verlaagt de waarden van het stresshormoon en beschermt zelfs tegen het burnout-syndroom.

Het helpt om af te vallen

Een geweldig neveneffect van een middagdutje: het helpt om af te vallen. Want wie moe is, heeft aantoonbaar meer trek in vette en zoete levensmiddelen.

Het werkt positief op ons humeur

Het middagdutje zorgt ook voor een beter humeur. Het verhoogt immers het serotonine-niveau in het bloed. En dat komt niet alleen jezelf ten goede, maar ook je collega’s.

Beste moment voor een middagdutje

Het beste moment voor een middagdutje ligt na de lunch, tussen 13.00 en 14.00 uur. Zo’n slaapje moet bij voorkeur 20 tot 30 minuten duren. Maar ook 10 tot 15 minuten volstaan al om de prestaties met maximaal 30% te verhogen en stress te verminderen. Een middagdutje van meer dan 30 minuten daarentegen, is contraproductief. Je loopt dan het risico in een diepe slaap te vallen. Daarna voel je je eerder geradbraakt dan uitgerust.




Waar kan je het best een middagslaapje houden

Geluid en licht maken het moeilijk om in slaap te vallen. Zoek daarom voor je middagslaapje een rustig donker hoekje. Misschien heeft je werkgever wel een speciale rustruimte. Voor zo’n slaapje hoef je niet per se te liggen. Ook een bureaustoel of bank doen het goed. Belangrijk is dat je ongestoord een comfortabele houding kunt aannemen. Een situatie waarin je kunt ontspannen en langzaam kunt wegdoezelen.

  • Zorg dat je je hoofd goed ondersteunt;
  • Is de rugleuning van je stoel te kort, dan kan je je hoofd ook op het bureau laten rusten;
  • Ontspannen op commando is niet gemakkelijk. Ontspanningsoefeningen of muziek via een koptelefoon kunnen helpen om in slaap te vallen;
  • Om op tijd wakker te worden, moet je in het begin een wekker zetten. Ervaren ‘powernappers’ zijn echter vanzelf op tijd wakker.

Moet je het kopje koffie bij de lunch laten staan?

Nee, dat hoeft niet. Een koffie voordat je een dutje doet, geeft je zelfs een extra energieboost. Want het duurt ongeveer 20 tot 30 minuten voordat de cafeïne via de bloedbaan je hersenen bereikt. Het laat je dus punctueel na het dutje ontwaken.

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *