Rode bieten: gezond met hoge voedingswaarde

, , Leave a comment

Rode bieten met hoge voedingswaarde

Rode bieten hebben een hoge voedingswaarde. Maar door hun hoge watergehalte (ongeveer 90 procent), bevatten ze maar heel weinig calorieën. Rode biet is een van de gezondste en goedkoopste wintergroenten. Maar wat maakt rode biet nu zo gezond? En waar moet je op letten bij het kopen en bereiden van rode bieten?

De voedingswaarde van rode bieten

Rode bieten bezitten een hoge voedingswaarde. Ze zijn rijk aan mineralen zoals:

Daarnaast bevatten ze vitaminen van de B-groep, vitamine C en foliumzuur. Het zoetzure aroma van de bieten is te danken aan verschillende organische zuren.

Betanine: knalrode bescherming voor de vaten

De wonderstof die de rode biet niet alleen zijn typische rode kleur geeft, heet Betanine. Betanine maakt rode bieten ook bijzonder gezond. De kleurstof beschermt onze bloedvaten en ondersteunt de afweer tegen kankercellen. En ook je figuur is blij wanneer rode biet op het menu staat. De winterse groente met de aardachtige zoete smaak, bevat slechts 42 calorieën per 100 gram.




Rode biet: voorzichtig met de kleur!

Draag voor het snijden en schillen van rode bieten wegwerphandschoenen. Want de rode kleurstof in de bieten is niet alleen supergezond, het kleurt ook erg intens.  En dan is er nog het schrikmoment wanneer je de volgende ochtend het toilet bezoekt.  Om bij het zien van de knalrode kleur in de WC-pot te bedenken: “Oh ja, de bietjes van gisteravond” . De voedingsmiddelenindustrie gebruikt trouwens het intense rode pigment als kleurstof.

Nitraat in rode biet

Rode bieten slaan net als veel andere groenten ook nitraat op uit meststoffen. Mogelijk zet het lichaam die om in kankerverwekkende nitrosaminen. Maar wanneer je rode biet consumeert in normale hoeveelheden, vormt de nitraatbelasting geen gevaar voor je gezondheid. Biologisch geteelde exemplaren scoren met een aanzienlijk lager nitraatgehalte dan conventioneel gekweekte rode bieten. Wil je op zeker spelen, bereid rode bietjes dan in combinatie met een vitamine C-rijke voeding. Of drink een vers geperst glas sinaasappelsap. Want vitamine C voorkomt de omzetting van nitraat in kankerverwekkend nitrosamine.

Waarop letten bij het kopen van rode bieten?

Koop bij voorkeur bieten met een onbeschadigde en gladde schil met zo min mogelijk zijwortels. En biologisch gekweekte exemplaren hebben doorgaans lager nitraatgehalte dan hun conventioneel geteelde soortgenoten. Rauwe bieten kan je ongeveer een week in het groentevak van de koelkast bewaren. In gekookte vorm bederven ze gemakkelijk en moeten je ze snel consumeren. Luchtdicht verpakt en gekoeld, zijn gekookte rode bieten maar één dag houdbaar. Om ze in de koelkast te bewaren moet je de knollen in papier of folie wikkelen. De bladstelen en bladeren kunnen worden gebruikt als spinazie.




Rode bieten bereiden

Rode bieten kan je op veel manieren in de keuken bereiden. Meestal worden ze gekookt genuttigd. Ze zijn ook heerlijk als rauwkost in een salade of als sap. Warm harmoniseren ze met vlees en vis en passen ze goed bij soepen en stoofschotels. Mierikswortel, gember, komijn en kruiden zoals koriander, dille, peterselie en bieslook gaan goed samen met rode bieten. Rode bieten wordt gekookt in gezout water. Bieten met een gewicht van ongeveer 200 gram zijn in 50 tot 60 minuten gaar. Kleine jonge knollen zijn sneller gaar. Snijden of schillen kan je ze het beste na het koken.

 

Leave a Reply